mandag 9. juli 2012

På slip 5.-7. Juli 2012

Fra 5. 7. juni var Straumingen på land hos Viknaslipen for bunnsmøring og bytte av anoder. Det var jammen på tide. Blåskjellene under kjølen nærmet seg salgsklar størrelse. Fasiten etterpå lyder på 0,5 knop mer fart, 50 omdreininger ekstra på full regulator, og 3-4 grader lavere kjølevannstempereatur ved normal drift. Her følger en lett blanding av litt om det som ble gjort, og noen bilder som kan være greit å ha som framtidig teknisk dokumentasjon.
 Godvær på tur inn Nærøysundet


 På tur inn i slipphallen

Det var litt lav floa, så det var med nød og neppe vi kom opp på slipvogna. 2,5 meter over sjøkartnull må til for å komme opp.
 Vel på land, og Stig er i gang med å spyle.
Etter spyling


 Etterpå måtte også vaskeren vaskes.


Som sysselsetting mens skroget tørket, ble lokket over styremaskinen tatt av for å se hvordan det så ut under. 

 Hansvika by night.

Ferdig smurt

Bunnsmøring fullført fredag kveld. Et strøk på hele, og et ekstra fra vannlinja og en halvmeter nedover. Tidsforbruk: Ca 20 arbeidstimer.
 Etterpå bevilget vi oss en gammeldansk.
I sliphallen like før utsett lørdag ettermiddag.


Vikahav

Viknaslipen bygger også nye båter. Her er oppdretts-servicebåten Vikahav, klar for levering en uke senere. Vi lurte oss til en titt ombord, og kunne imponert konstatere at jo, det er forskjell mellom det ypperste av teknologi fra 1955 og fra 2012. Her var det ikke spart på noe hva gjelder teknologi, med blant annet et ROV-pilot-sete som sporenstreks ville fått enhver dataspilloppslukt 14-åring til å satse på en karriere på sjøen.

Nedenfor følger flere dokumentasjonsbilder:
 Gammel skade som er lappet på probellblad nr 2

Propell før, under og etter polering.

 

Plassering av zink, skrogdetaljer og gjennomføringer:


 Slingrekjøl, kjølesløyfe gir, fundamentbolter for maskin, sjøvannsinntak og septikk ut, styrbord side
Slingrekjøl og ekkoloddsvinger, styrbord side
 Kjølesløyfe motor, fundamentbolter for maskin og slingrekjøl, babord side
 Slingrekjøl, kjølesløyfe og ekkoloddsvinger, babord side 

 Forfra. Slingrekøjler og ekkoloddsvingere sees på begge sider

 Kniver rundt propellaksling 



1 kommentar:

Bjørn sa...

Solid arbeid dokk har utført!