tirsdag 23. mars 2010

Dugnad 22. mars

Her ser vi litt av hva Øystein og Ton har drevet med den siste uka. De er ferdige med å rive det som skal rives opp av dekk, og i dag har de brukt dagen til å dimmensjonere nye dekksplanker. Plankene ble opprinnelig saget med betydelig overdimmensjon, fordi både bredde og tykkelse varierer litt på de orginale dekksplankene. De har også åpnet alle natene fra luka og framover. Metoden de landet på til slutt, var å bare fjerne gammelt bekk ved å slå opp natene med drivjern. Det gamle drev-garnet viste seg å være i bedre stand enn antatt, og får dermed ligge i fred, de bare legger et nytt lag over det gamle, og legger nytt bekk på toppen.

I bakkant av lugarkappa er en bit av en dekksbjelke skiftet ut.  Som vi så i forrige uke var noe av treverket her angrepet av råte, derfor er denne biten skiftet ut, og dekksplanken som er nærmest kappa på hver side er også fjernet, ny skal monteres.

Bjelkene rundt kappa ble i kveld behandlet med soppdreper, for å hindre nye utbrudd av råte når det legges nye dekksplanker rundt kappa.

Grunnen til at treverket rundt kappa var angrepet av råte, var at ferskvann hadde funnet veien ned mellom jernet i kappa og treverket i dekket. Konstant fukt er som kjent heller ikke bra for jern, så kappa er angrepet av rust mer eller mindre rundt hele kantene der dekksplankene har ligget mot jernet. Desverre tillater hverken økonomien eller tiden noen større reparasjon her nå. Så strategien blir grundig rengjøring og overflatebehandling, for i alle fall å stoppe videre rust her, så får vi sette restaurering av lugarkappa på "to-do-lista" for kommende (ti)år.

Bildet viser en jernplate på babord side av dekket, nesten helt framme i baugen. Det ble pirket litt i denne med det samme jernet i lugarkappa ble tatt, og det viste seg at det var svært lite jern igjen, faktisk var den såpass tynn at deg gikk å stikke fingeren gjennom.......

Plata ligger over hullet der en av de to orginale ankerkjettingene gikk ned. Orginalt hadde Straumingen ett anker i ankerklyss på hver side av baugen. Klyssene ble fjernet, sannsynligvis på 70-tallet, muligens fordi de var svake punkter i skroget i forhold til råteangrep. Hudplanker ble byttet ut på utsiden, så der finnes ingen spor etter klyssene. På innsiden ble hullene i dekket blendet av med jernplater. Platen på styrbord side er i ettertid byttet ut med aluminium.

Den orginale løsningen kan sees her, på Straumingens søsterskip "Nybør", her fotografert i Haugesund i 1983 av Alf Johan Kristiansen.


Når luka kommer av, ser vi svært tydelige spor etter samme løsning på Straumingen. Dette vil bli bevart slik, vi lager bare en kopi av luka og legger på plass igjen slik det var.


Ellers har vi i dag begynt demontering av eksosrør, den nye lypotta er kommet, og forhåpentligvis får vi den på plass i løpet av påska. Det skal bli spennende å høre hvilken effekt den får. I følge produsenten skal lyden dempes 5-7 db, pluss at de mest irriterende frekvensene dempes mest, slik at lyden blir mer "harmonisk.

Ingen kommentarer: